Bosted med interaktiv kommunikation

Skrevet af
 
Stadig flere socialpædagoger arbejder med velfærdsteknologiske løsninger, der er skræddersyet til deres borgermålgruppe. Det gælder bl.a. Tina Hjorth, som arbejder med kommunikationsplatformen IBG
Af Sara Marie Dynesen / Foto: Søren Kjeldgaard
Velfærdsteknologi / 28. november 2019
 

Man skal være nysgerrig og turde gå om bord i vores velfærdsteknologiske systemer fra dag ét. Det er ikke nok, at du kan IT til husbehov. Og så skal du være god til at tænke i teknologiske løsninger.
Sådan lyder Tina Hjorths svar på spørgsmålet om, hvad det kræver at være socialpædagog på bostedet Vangeleddet i Greve.
Læs også:
Velfærdsteknologi kan skabe bedre kontakt til demente
Virtual Reality mod angst
Her er opslagstavler og gule post-it lapper bandlyst, og der hænger ingen sedler med påmindelser og afkrydsningsskemaer på væggene. Institutionens vision er at være førende indenfor socialpædagogik og velfærdsteknologiske løsninger til deres målgruppe, og derfor bruger de blandt andet kommunikationsplatformen IBG, en interaktiv opslagstavle, der anvendes til at dele oplysninger og skabe overblik.
Struktur og medbestemmelse
På to store infoskærme og på beboernes egne apps bruger alle i huset platformen til at orientere sig om, hvem der er på arbejde, hvad der er til middag samt alt andet, der foregår i huset. Alle brugere af systemet har et login, så de selv kan booke vasketider eller melde sig på aktiviteter.
– Systemet lægger op til, at beboerne selv træffer valg og strukturerer deres hverdag, så det understøtter mange af de udviklingsmål, der arbejdes med omkring den enkelte beboer. Og så er platformen meget visuel og derfor nem at navigere i, også for dem der ikke kan læse, fortæller Tina Hjorth.
Men for at IBG kan fungere optimalt, er det vigtigt, at alle medarbejdere mestrer systemet og ikke laver fejl. Ellers kommer de hurtigt til at virke utroværdige i beboernes øjne.
– Beboerne stiller store krav til, at vi skal gøre det anvendeligt for dem. De skal kunne se, hvad det kan bruges til, så det giver mening i deres liv. Mange af vores beboere tænker meget sort/hvidt, så man får ikke så mange chancer, når man kvajer sig.
Læst 59 gange
Log ind for at skrive kommentarer

Seneste nyheder

  • Fælleslegatet for Døve 2020
    Traditionen tro uddeles Fælleslegat for Døve i forbindelse med CFD’s fødselsdag. Fristen for legatansøgninger er i 2020 er den 1. april. Fælleslegatet for Døve uddeles…
  • Bosted med interaktiv kommunikation
    Stadig flere socialpædagoger arbejder med velfærdsteknologiske løsninger, der er skræddersyet til deres borgermålgruppe. Det gælder bl.a. Tina Hjorth, som arbejder med kommunikationsplatformen IBG Af Sara…
  • PSO borger privatlivspolitik er opdateret
    Den 25. maj trådte EU's Persondataforordning i kraft. Det er vi glade for, da vi derved har haft en god anledning til at se vores…
  • Nu skal vi fejre CFD's 149 år
    Det sker på dagen den 1. juni. Først i 2019 kan vi fejre CFD’s 150 års jubilæum, men derfor skal vi ikke snydes for en…
  • Støttecenter Hovedstaden har fået nyt navn
    Efter syv år blev navnet Støttecenter Hovedstaden i går erstattet af et nyt: CFD Glostrup Støttecenter Hovedstadens historie går tilbage til 1991, hvor Institutionen for…
Til startsside PSO borger